• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79656
+
-

گرما  به پسته رفسنجان خسارت زد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان: رقم‌های پسته کله‌قوچی تحمل گرمای بیش از حد را ندارند و به دلیل ۲۴ روز گرمای بالای ۴۰ درجه در تیرماه این رقم‌ها خسارت دیدند

گزارش
گرما  به پسته رفسنجان خسارت زد

رفسنجان در میان دیگر شهرستان‌های کرمان بیشترین تولید پسته را دارد. اما تغییرات اقلیمی به‌ویژه افزایش دما سبب پوکی بخشی از محصول پسته آن شد. این پوکی در سال جاری به نسبت سال گذشته کمتر بوده است، با این وجود مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان برای جلوگیری از نابودی این محصول بر اثر گرما راهکارهایی را ارائه داده است. 

به گزارش ایسنا، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: به دلیل گرما به‌ویژه در تیرماه بین ۲۰ تا ۵۵ درصد محصول پسته رفسنجان دچار پوکی شده است. 

 «حسین رضایی» افزود: پیش‌بینی شده است امسال نزدیک به ۲۲۰ هزار تن پسته در کشور تولید شود که سهم کرمان از این میزان ۱۲۶ هزار تن است. در این میان سهم رفسنجان نیز ۲۸ هزار تن است؛ اما با توجه به پوکی پسته ناشی از گرمازدگی ۲۵ هزار تن محصول خواهیم داشت. 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به این‌که در تیرماه ۲۴ روز گرمای بالای ۴۰ درجه در رفسنجان داشتیم، ادامه داد: حدود 4 درجه افزایش دما نسبت به سال قبل در این بازه زمانی داشتیم. 

رضایی رقم فندقی و اکبری را دارای کمترین خسارت و احمدآقایی و کله‌قوچی را دارای بیشترین خسارت اعلام کرد و افزود: 2 رقم اکبری و کله‌قوچی تحمل گرمای بیش از حد را ندارند. 

وی گفت: سال گذشته بدترین سال محصول رفسنجان بود، اما امسال 4 برابر سال گذشته تولید داریم، 8 تا ۱۰ درصد محصول امسال به صورت کال و مغز سبز برداشت شده است. 

وی گفت: امسال ۵۵۰ هزار تن پسته تازه وارد بازارهای دنیا می‌شود. چین اصلی‌ترین بازار هدف ایران در زمینه پسته است. بازارهای جدیدی همچون کشورهای عربی، همسایگان شمالی، اروپا، خاور دور، آمریکای جنوبی و آفریقا هم به بازار پسته ایران افزوده شده است. 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان به برخی روش‌های پیشگیری از خسارت گرما شامل پاشیدن ترکیبات سفیدکننده که نور را منعکس می‌کنند و استفاده از سایه‌بان‌ها اشاره کرد و افزود: همچنین از پودر سنگ استفاده شد که نتیجه خیلی خوبی داد. سایه‌بان هم حدود 4 سال عمر دارد و بیشترین هزینه برای نصب آن به پایه‌های آن برمی‌گردد که قرار است دولت در این زمینه حمایت کند. 


باغ‌های پسته مجهز به آبیاری تحت ‌فشار 

رضایی گفت: امسال برداشت محصول ۱۵ روز با تأخیر انجام می‌شود که این تأخیر به دلیل شرایط اقلیمی است. 

وی افزود: برای این‌که از رقبا عقب نمانیم، باید راندمان تولید در هکتار را بالا ببریم که تجهیز سطح زیر کشت به آبیاری‌های نوین یکی از راه‌های افزایش راندمان تولید است. 

 مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان یادآور شد: در رفسنجان ۲۰۰ هکتار زیرپوشش آبیاری زیرسطحی و حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار زیر پوشش آبیاری تحت ‌فشار است که تا ۲۰ هزار هکتار هم می‌توانیم آن را افزایش دهیم. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود بی‌ثباتی قیمت ارز را موجب نگرانی صادرکنندگان دانست و گفت: باید به صادرکننده تسهیلات با سود پایین داد؛ سودهای ۱۷ و ۱۸ درصد صرفه اقتصادی ندارد. پسته کالای صادراتی خیلی خوبی است و بانک مرکزی باید دستورالعمل واحدی بدهد تا همه از سردرگمی رها شوند. 


صادرات 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان این‌که ۳۰ درصد صادرات پسته کشور از رفسنجان است که قطب پسته ایران بوده و تا سال‌های گذشته قطب پسته دنیا، افزود: برداشت پسته امسال از اول مهر با نوع فندقی و از ۱۰ مهرماه با نوع احمدآقایی آغاز می‌شود و از ۱۰ مهر به بعد ارقام اکبری و کله‌قوچی مهمان ترمینال‌های پسته می‌شوند. با توجه به این‌که امکان دارد از ۱۵ مهرماه شاهد بارندگی باشیم پسته‌داران حتماً فکری برای خشک‌کن داشته باشند که برای خشک کردن محصول دچار مشکل نشوند. 

رضایی افزود: کشاورزان پس از برداشت پسته برای تقویت درخت باید آن را محلول‌پاشی و از کودهای ازته استفاده کنند. امسال سال سرنوشت‌ساز پسته رفسنجان است و باید هزینه کنیم. 

وی گفت: هر هکتار باغ پسته ۱۵ میلیون تومان هزینه کوددهی دارد که با احتساب آب و سایر هزینه‌ها هر هکتار ۴۹ میلیون تومان هزینه در بر دارد؛ بنابراین باید تولید را بالا ببریم که هزینه‌ها را پوشش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید